Mobilt bredband
Vad är mobilt bredband?
Den mobila bredbandstekniken, även kallad WWAN (Wireless Wide Area Network) möjliggör mobil höghastighetsöverföring av data till och från Internet via bärbara enheter som tex smartphone och laptop med bredbands dongel.
Med mobilt bredband kan ni ansluta till Internet så länge det finns GSM-nät med 2G,3G eller 4G från giltig leverantör tex Telia inom räckhåll. Med en mobil anslutning kan ni fortsätta vara ansluten till Internet även när ni är i rörelse exempelvis i bil eller båt.
När man pratar om Mobila bredbandsnät använder man benämningen 2G och 3G, 4G för att beskriva vilket nät man avser.
I dag är de mobila 3G nätet i princip färdigbyggt och leverantörerna har börjat bygga på nästa generation mobilnät 4G.
- 2G - vanliga GSM nätet- mycket låg överföringshastighet
- 16 Mbit/s via 3G-nätet,
- 100 Mbit/s via första generationens LTE-nät,
- 1000 Mbit/s via framtida 4G-nät, exempelvis den utlovade uppgraderingen LTE Advanced.
Överföring av information via mobilt bredband kan ske via olika tekniker: GPRS, 2G, 3G, HSPA, WLAN och LTE (4G).
Operatörerna erbjuder olika hastigheter och prisplaner för mobilt bredband och utvecklingen går snabbt framåt.
Fråga operatörerna om vilka tjänster de erbjuder, vilka priser och villkoren för dem. Särskilt viktigt är att undersöka
om det finns begränsningar för hur bredbandet kan användas.
Mobila bredbandserbjudanden som medföljer vid inköp av mobiltelefoner kan innehålla begränsningar vid användningen av ip-telefoni, till exempel Skype och Viber samt begränsningar av vilken mängd data man som konsument får ladda ned under en begränsad tidsperiod.
Den hastighet som leverantören marknadsför är en teoretisk maxhastighet man som konsumenten normalt inte uppnår. Många faktorer kan påverka vilken hastighet ni får på er internetanslutning exempelvis signalstyrka, er egen utrustnings begränsningar, och hur många som surfar samtidigt i ert antennområde. Hastigheten varierar ofta mellan olika användningstillfällen och var man befinner sig*
*Källa: Post och Telestyrelsen
Att tänka på när ni väljer operatör för mobilt bredband
Läs och fundera igenom nedstående frågeställningar innan ni ingår avtal med en mobiltbredbandsoperatör.
Surfvanor
- Finns det tillräcklig mobiltäckning på de geografiska platser ni vill använda tjänsten?
- Vad använder ni er uppkoppling till? Är det främst e-mail och internet så klarar ni er med lite mindre kapacitet.
- Vilka eventuella tilläggstjänster behöver ni? säkerhetspaket och utlandsspärr? hur påverkar det er och varför?
- Kontrollera att program ni använder så som e-mail och operativsystem fungerar med tjänsten och er utrustning.
Kostnader
- Måste ni köpa ny utrustning (dator eller mobil)?
- Hur ser prisplanen ut, till exempel fast pris eller rörligt pris?
- Under vilka förutsättningar gäller prisplanen, krävs det till exempel att ni surfar via en viss kopplingspunkt?
- Tillkommer det några avgifter utöver månadsavgiften?
- Vad kostar det om ni vill säga upp avtalet under bindningstiden?
- Blir det billigare om ni har flera tjänster/avtal hos operatören?
- Vad kostar det att använda mobilt Internet utomlands?
- Går det att aktivera pristak eller att blockera utlandsanvändning eller liknande?
- Läs gärna mer om kostnader för mobilt bredband på Post- och Telestyrelsens hemsida. Klicka här!
Hur ser ert behov av bredband ut?
Läs noga igenom villkoren och fråga er eventuella operatör om den tjänst ni vill använda. Det här kan vara viktigt om ni har behov av bildtelefoni eller trygghetslarm. Vissa abonnemang tillåter inte användning av ip-telefoni som Skype eller Viber. Tjänster som bygger på fildelning kan också vara blockerade.
Vad kan jag välja?
Undvik förhastade köp. Tänk igenom vad ni har för behov och jämför de olika internetoperatörernas erbjudanden!
Finns det teckning där ni vill använda bredbandet?
Eftersom det framförallt är mobilnät som används kan samma problem uppstå som för vanlig mobiltelefoni, till exempel vad gäller täckning. Gå in på operatörernas webbplatser och jämför täckningskartor för att se vilken som passar bäst för ert behov. Operatörernas täckningskartor innebär inte en garanti för täckning på en viss plats. Bäst är att testa tjänsten där man har störst behov av att använda den. Vissa operatörer har proverbjudanden, eller så kan man kolla i bekantskapskretsen eller grannskapet hur tjänsten fungerar på platser där man behöver använda den.
Är överföringshastigheten tillräcklig?
Om ni främst surfar och skickar e-post så är mobilt bredband ofta tillräckligt. Det kan däremot finnas begränsningar om ni ofta laddar hem musik, filmer, vill titta på internet-TV (sk streamad Tv) eller liknande. Dels motsvarar överföringshastigheterna inte högre hastigheter i fast bredband, dels begränsar många operatörer hur mycket ni kan använda tjänsten, om ni når upp till en viss förbrukning.
Mobilnäten är känsliga för överbelastning. Utgå inte från att ni får den upp-till hastighet som anges. Fråga operatören hur kapaciteten i nätet ser ut och be att få prova tjänsten i det område där ni helst vill kunna använda den. Be också om att få skriftlig information från operatören vad som gäller om ni inte blir nöjd med tjänsten när ni testat den. På Bredbandskollen (www.bredbandskollen.se) kan man mäta överföringshastigheten och få tillgång till bra statistik.
Får jag surfa hur mycket som helst?
Det finns ofta en begränsning för hur mycket information som får skickas under en bestämd period. Fundera över vad ni skall använda tjänsten till och hur mycket data (information) ni kommer att skicka. På bredbandsleverantörernas hemsidor finns grafiska exempel på vilken datamängd som gäller för de olika abonnemangsformerna. Undersök också vad som händer om trafiktaket uppnås.
Hur lång är bindningstiden?
Bindningstiden innebär att ni blir låst till en viss operatör. Det kan finnas fördelar med att inte binda upp sig i långa avtal vid nytecknande av en internettjänst man tidigare inte prövat. Om tjänsten inte motsvarar dina förväntningar kan det vara bra att kunna byta.
Hur lång är uppsägningstiden?
Nästan alla abonnemang har tre månaders uppsägningstid. För att tjänsten ska upphöra att gälla vid bindningstidens utgång måste tjänsten sägas upp senast tre månader i förväg.
Kan jag byta leverantör?
Tilläggstjänster och sampaketerade erbjudanden kan göra det svårt att byta operatör. Om flera tjänster ingår i abonnemanget kan det finnas avgifter vid byte av enstaka tjänster. Undersök också vad som gäller för eventuella lagringstjänster som ingår och tänk på att dniinte kan flytta med er en operatörsspecifik e-postadress. En mail-adress som slutar på exempelvis telia.com eller telenor.com kan inte användas hos en annan operatör. Det kan vara bättre att välja en e-postadress från ett fristående företag tex Hotmail, G-mail etc som ni kan använda oavsett vilken operatör ni är kund hos.
Priser och begränsningar
Jämför de olika operatörernas priser och tänk på att prisplanerna för mobilt bredband ofta skiljer sig jämfört med fasta anslutningar. Tex kan priset variera beroende på hur mycket kapacitet ni förbrukar. Det finns även kontantkort och abonnemang med kombinerad prissättning med både månadsavgift och rörlig avgift.
Viktigt att tänka på är att användning av mobilt bredband utomlands kan bli många gånger dyrare än vid
liknande användning i Sverige. Att surfa in på tex en nyhetssida kan kosta mellan femtio och flera hundra kronor.
Om ni surfar med mobilt bredband i närheten av Sveriges rikes gränser kan i vissa fall mobiltelefonen eller bredbandsmodemet (dongeln) koppla upp trafiken på grannlandets mobilnät. Anledningen till detta är att mobiltelefonen och bredbandsmodemet automatiskt kopplar upp sig mot det nät som ger starkast signal. Då kan ni få betala samma tariff som om tjänsterna skulle ha använts utomlands.
För att undvika en onödigt dyr räkning om ni bor eller ofta vistas nära gränserna är det bra att kontrollera om er operatör har en spärr mot utlandstrafik, eller hur ni på annat vis ska göra för att trafiken inte ska kopplas upp via ett utländskt nät.
Om ni vill veta mer om vad man bör tänka på före köp eller nytecknande av avtal? Eller vill ha rådgivning om vilket abonnemang ni bör välja? Är ni varmt välkomna att kontakta oss på Västerdata. Kontakta oss idag! Klicka här!